Bert en Wim Markerink vieren dat hun 'leefhebberieje' veertig jaar bestaat. Dat wordt vrijdag volop gevierd met klanten en andere relaties.
Bert en Wim Markerink vieren dat hun 'leefhebberieje' veertig jaar bestaat. Dat wordt vrijdag volop gevierd met klanten en andere relaties. (Foto: Sven Scholten)

Broers Markerink hebben al veertig jaar 'leefhebberieje' voor het vak

  Zakelijk

Neede - Autoschadebedrijf Markerink uit Neede viert dit jaar z'n 40-jarig bestaan. Dat betekent feest voor de 63-jarige eeneiige tweeling Bert en Wim Markerink, hun medewerkers, klanten en zakelijke contacten. Maar het is geen afscheid. "Ons bedrijf is uitgelegd op de toekomst."

Zelf hebben ze het niet over werk of hun bedrijf, maar over 'leefhebberieje'. Wim: "Dat is de drijfveer geweest om in 1979 ons eigen bedrijf te beginnen. Zonder leefhebberieje had er al lang geen Autoschadebedrijf Markerink in Neede meer bestaan."

Nieuwste apparatuur

Markerink vernieuwt continu. Wim: "Ons bedrijf beschikt over de nieuwste apparatuur. Uitlijnen doen we zelf. Richten met de richtbank ook. We hebben zelfs een richt-robot geïmporteerd uit Italië. Zelfs voor het uitlezen en afstellen van ruiten en camera's beschikken we over een eigen kalibreersysteem. Er zijn aparte ruimtes voor expertise, demontage en montage, plaatwerkerij, voorbewerking en spuiten. We hebben een straat met negen spuit- en schuurcabines. Sinds 1982 werken we hier met warmte-terugwinning door middel van wisselaars. De motoren zijn verder voorzien van frequentieregelaars. Als je begint met spuiten, loopt het toerental op en als je stopt loopt het toerental weer terug. En we hebben 22 bruggen."

Geen brug te veel

22 bruggen? Is dat niet wat veel? Bert: "Hier wordt niet op de grond gewerkt. Wanneer je in het ziekenhuis wordt opgenomen, lig je daar toch ook niet op de grond? Dan word je op een bed gelegd, dat omhoog en omlaag kan bewegen. Zelfs in de spuit- en schuurcabines staat de auto op een brug, zodat je goed bij de onderkant kunt komen en mensen niet op de knieën hoeven te werken."

Spuitcabines

We hoorden dat jullie nogal uitgesproken zijn over het gebruik van die cabines. Wim: "Dat is vanwege het risico op de schildersziekte. De problemen bij Defensie met het Chroom-6 verhaal toont maar weer eens aan dat mensen in het verleden onvoldoende hebben geleerd. In het schadevak zijn ook veel voorbeelden van mensen die uitvallen vanwege het werken met schadelijke stoffen. Ook wij gebruiken middelen die belastend zijn voor het milieu, maar beperken dit zoveel mogelijk. Ook in lak op waterbasis zitten middelen die ongezond zijn. Dat vraagt om bescherming van spuiters én mensen die er omheen aan het werk zijn. Daarom wordt hier beslist niet in de werkplaats gespoten."

Gezondheid

Bestaat er niet het gevaar dat de Markerinks zich uit de markt prijzen met al die voorzieningen? Bert: "We hebben regelmatig discussies met verzekeraars. Gemiddeld zijn we misschien iets duurder dan anderen. Aan milieubewust werken met oog voor gezondheid zit een prijs. Sommige verzekeraars waarderen die inzet, andere zijn we daardoor kwijtgeraakt. Maar zij die puur naar de laagste prijs kijken, zijn medeverantwoordelijk voor de gezondheidsrisico's die daaruit voortvloeien. De zorg voor mensen die hierdoor ziek worden moeten zij ook betalen. En uiteindelijk betalen wij met z'n allen de kosten via premies."

Bestaansrecht

Wim: "Merken vinden dat schadeherstelwerk vaker bij de dealer moet plaatsvinden. Dat vinden wij onzin. En een merkonafhankelijk schadebedrijf kan ook problemen met airbags of gordelspanners oplossen, zolang je de cursus maar volgt. En je boerenverstand blijft gebruiken. De merken willen misschien wel dat bestuurders hun auto door de dealer laten repareren, maar als een auto 5 jaar of ouder is, zijn eigenaars niet bereid om 90 euro per uur werkplaatstarief te betalen. Mensen worden bang gemaakt met spookverhalen, maar dat is nergens voor nodig. Bij ons in Neede zitten 10 universele garages, allemaal met bestaansrecht."

Feestje

Op vrijdag 24 mei wordt de verjaardag groots gevierd met een feest voor alle relaties. "Dankzij deze verzekeraars en intermediairs die vertrouwen hebben in ons zijn we groot geworden en hebben we het al die jaren volgehouden. Ze zijn dus allemaal welkom."

Meer berichten