Dit jaar meer Achterhoekse bands op het Huntenpop-podium.
Dit jaar meer Achterhoekse bands op het Huntenpop-podium. (Foto: Freek Miggelbrink)

Achterhoekpromotie op het podium

Festival wil dichtbij zichzelf blijven

door Guido Kobessen

Op de 30ste editie van Huntenpop ligt nog meer de nadruk op de eigen regio. 'We willen dichtbij onszelf blijven', zegt voorzitter Hajon Westerveld.

Ulft - In de statuten van van de Stichting Huntenpop Belangen staat als een van de speerpunten het 'promoten van de Achterhoek'. Dit jaar neemt de organisatie dat nog iets letterlijker, door meer nadruk te leggen op de Achterhoekse roots. 'We willen graag laten zien waar we vandaan komen, wat ons met elkaar bindt', zegt Westerveld, voor het achtste jaar voorzitter van Huntenpop. Onder meer in het programma is extra aandacht voor Achterhoekse en Gelderse bands, zegt programmeur Bert Messing. Op het hoofdpodium bijvoorbeeld wordt op zaterdag afgetrapt door Boh Foi Toch, de formatie rondom Hans Keuper die al meer dan 25 jaar rondtrekt met Achterhoekse liederen. Op het Speciaalbierenplein komen al eerder bands uit de eigen regio in actie. Liquid Love Machine geeft vrijdagavond twee sets, de andere band is Callahan Clearwater Revival. Deze Achterhoekse tribute van CCR, de wereldberoemde band rond John Fogerty, mag een dag later nogmaals aantreden. Dan staan daar ook de Doetinchemse band Snow Coats en de winnaars van de Achterhoekse Band Competitie (ABC) Blacktop Symphony en Speciaal Onderwijs. Op het Zebra Podium staan naast Rondé, Heideroosjes, Navarone en Andy Frasco ook twee Achterhoekse formaties: Diggeth, oud-winnaar van de ABC, en Donnerwetter, de band van onder meer Rocco Ostermann, die de meeste optredens op Huntenpop op zijn naam heeft staan. Maar niet alleen in de programmering wordt het verband met de regio gemaakt, ook in de aankleding van het terrein zitten tal van verwijzingen naar de geschiedenis van het DRU-terrein. Daarnaast komt Huntenpop opnieuw met het eigen shotje LikOER, dat vorig jaar al gelanceerd werd, maar dit jaar nog meer onder de aandacht wordt gebracht. 'Een drankje voor de echte Achterhoeker', vindt Westerveld.

Guido Kobessen
Meer berichten